Syftet var att ge läxhjälp till ett urval av högstadieelever vid Söderportens skola i stadsdelen Hageby och på så sätt höja betyg och inspirera till vidare studier. Nu har projektet utvärderats av professor Karl Wennberg och Erik Liss vid Linköpings universitet.
– Vi har sett att Lumink funkar för eleverna. För kommunen är det ett bra komplement till annan läxhjälp. Och för universitetet är det ett utmärkt sätt att på sikt bredda rekryteringen till nya grupper. Så ja, det är en framgång, säger Karl Wennberg i en artikel på universitets webb.
Meritvärden höjdes
Högstadieeleverna som deltog höjde i genomsnitt sitt meritvärde med 13 poäng, jämfört med en kontrollgrupp. Störst skillnad var det för pojkarna.
I engelska, SO, NO och svenska som andraspråk var betygen högre, när det gäller matematik och praktiska ämnen märktes däremot ingen skillnad.
- Kanske är matte ett så svårt ämne att det inte hjälper med läxhjälp en gång i veckan för att höja betyget. Där kanske insatserna skulle ha satts in mycket tidigare, säger Karl Wennberg.
Läs hela utvärderingen här (länk till Digitala vetenskapliga arkivet).