– A-traktorerna har ett berättigande, men min synvinkel är trafiksäkerheten och att värna människoliv. Så för mig kanske fordonen inte borde finnas i den utsträckning de gör idag, säger Susanne Wallhagen, utredare på VTI.
Mer om hennes syn på A-traktorer i videon.
Antalet olyckor där fordonstypen är inblandad har ökar rejält sedan 2020 då det blev enklare att göra om vanliga personbilar till A-traktorer. Mellan 2016 och 2022 inträffade sju dödsolyckor där nio personer dog.
”Svensk företeelse”
Hösten 2023 skärptes reglerna kring fordonstypen och EU vill hellre se en så kallad B1-behörighet från 16 års ålder och bättre utbildning.
– Det här är en svensk företeelse. EU:s uppfattning är att det är ett jordbruksfordon. Nu använder en del det som ett ”lekfordon”, men även för att ta sig till och från skolan.
”Inte så mycket konsekvenstänk”
VTI har låtit göra en informationsfilm för att få ungdomarna som kör och åker A-traktor att bättre förstå riskerna och förändra sitt beteende.
– En ung kille som skadats allvarlig samt en kirurg medverkar i den.
Tar ungdomarna riskerna i trafiken på tillräckligt allvar?
– De har inte så stor erfarenhet, inte så mycket konsekvenstänk. Det är blandat. Säkerligen finns det de som förstår riskerna, men det finns också många som varken förstår riskerna eller tar dem på allvar.