”Man måste tänka kreativt. Vilka företag skulle kunna samarbeta för att snabbt få fram en ny produkt?” säger företagaren Magnus Andersson. Se hur tre nya produkter skapades med hjälp av några telefonsamtal i videon. Foto: Tina Enström

Företagskrisen: ”Vi måste hjälpas åt att hitta nya samarbeten”

Uppdaterad
Publicerad

När varslen haglar i vissa branscher – då måste man som företagare bli kreativ och hitta nya produkter. Så resonerar Norrköpingsföretagaren Magnus Andersson – som efter några telefonsamtal sammanfört flera av sina företagskunder – som därmed startat helt nya samarbeten och produkter.

– Vi satt en lördagsmorgon vid frukostbordet, jag och min sambo, och funderade på vilka produkter det är som behövs nu, för att hjälpa människor, säger Magnus Andersson.

Han äger ett stort bemanningsföretag med över 200 kunder. Och några telefonsamtal senare hade han sammanfört flera av företagskunderna – som nu kunde starta helt nya samarbeten.

Coronaviruset i Östergötland och på Gotland

”Vi måste samarbeta”

En vecka senare är produktionen för tre av produkterna igång: Handsprit, plexiglasskydd i butikerna och dekaler på butiksgolvet så att köande kunder håller avstånden.

– Om vi bara tänker till och samarbetar så tror jag att vi kan hitta fler samarbeten och olika sätt för att underlätta för varandra, säger Magnus Andersson.

Se mer i reportaget här ovanför.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Östergötland och på Gotland

Mer i ämnet