Det är sent en onsdag för några veckor sedan, de flesta har sedan några timmar lämnat sina jobb och åkt hem.
Vi är på väg genom Stockholm till ett hotellrum.
– Gå tjugo meter fram efter receptionen, ta första trappan till höger.
Direktiven från vår hemlighetfulla källa var tydliga. Prick på utsatt tid var vi där. På plats får vi höra något som kommer att ändra hela vår syn på den svenska järnvägen.
– Jag har rapporter som visar uträkningar om järnvägens skick, det stämmer inte alls med den bild som myndigheten förmedlar utåt, säger källan.
Vi förstår att den vi träffar är en person med mycket god insyn i Trafikverkets organisation.
– Jag vill att allmänheten ska få veta hur det egentligen står till. Jag har sett för mycket passera, säger källan.
Berättar om rapporterna
Materialet vi fick har vi gått igenom och analyserat med hjälp av flera mycket kunniga personer inom området. Utöver den första källan har vi haft kontakt med en rad nyckelpersoner som gett sin bild av händelseförloppet.
Vi har jämfört de interna rapporterna med det underlag som Trafikverket givit till regeringen.
Trafikverket och regeringen säger att den Nationella planen till stor del bygger på underlag från Kapacitetsutredningen.
Siffrorna från de interna rapporterna är jämförda med den period som Kapacitetsutredningen använder sig av, alltså åren 2012-2025.
Hänvisar till tidigare utredning
Ansvariga på Trafikverket har också sagt att allt underlag till beräkningarna för den Nationella planen finns i Kapacitetsutredningen och underlagsrapporterna till den.
Felen som internutredarna upptäckte är publicerade i rapporter som kommit efter Kapacitetsutredningen. Trots detta har alltså inte de totala behoven räknats om till den Nationella planen.
Där utredarna räknat på flera alternativa scenarion har vi valt att använda oss av det billigaste alternativet, skillnaden kan alltså vara ännu större.
Fakta
Tipsa oss!
Vet du mer om järnvägen och underhållet? Skicka ett mejl till våra reportrar Oskar Jönsson eller Kjell Lundström. Det går bra att vara anonym.