En bild av en datorskärm i VTI:s nya avancerade vägytemätbil, med diverse grafiska användargränssnittselement och mätdata. Skärmen visar en graf med två linjer som representerar olika värden, samt en vy av en väg och förarens instrumentpanel synlig i bildens vänstra del.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I videon bjuder forskningsingenjör Thomas Lundberg på en åktur i VTI:s nya mätbil och berättar vad den kan göra. Foto: Tobias Holmqvist/SVT

Forskarnas nya mätbil samlar enorma datamängder om vägarna

Uppdaterad
Publicerad

På måndagen visade VTI i Linköping upp sin nya avancerade vägytemätbil. Med hjälp av 3D-teknik kan den bland annat läsa av allt från millimeterstora sprickor till ojämnheter på flera hundra meter i vägytan.

Poängen med bilen som fått namnet Mobile Research Platform är att den ska kunna ge forskarna data som kan göra framtidens infrastruktur och trafik säkrare och mer hållbar. Och det är enorma datamängder som registreras av bilens sensorer.

– Om du kör en sträcka på cirka två kilometer så är det ungefär 500 miljoner datapunkter som samlas in, säger Thomas Lundberg, forskningsingenjör på VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) och en av de två forskare som får köra bilen.

Se och hör mer i videoklippet här ovanför.

3D-modell av Linköping och Norrköping

Ett av mätbilens första projekt är att hjälpa till och bygga upp en detaljerad 3D-modell av Linköping och Norrköping, samt de stora vägarna mellan städerna – gamla och nya E4:an. Projektet leds av Linköpings universitet och resultatet kan sedan användas för simulering och stadsplanering.

– Med den här satsningen på modern, högkvalitativ och flexibel mätutrustning säkrar vi att vägtransportsystemet underhålls och utvecklas utifrån bästa möjliga kunskapsunderlag, säger Tomas Svensson, generaldirektör på VTI i ett uttalande.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.