Design och utveckling i Malmö och montering i Karlskrona. Så ser i stora penseldrag den svenska ubåtsproduktionen ut. Just nu byggs två nya ubåtar med en svensk egenutvecklad design. Modellen gick tidigare under projektnamnet A26 men har fått en egen klassificering – Blekingeklassen.
– Just nu är vi 700 personer i Malmö och ska växa med ytterligare 100 personer. De flesta ingenjörer. De kommer framför allt att sitta på vårt kontor i Malmö. Men vi växer även i Karlskronaområdet, säger Cecilia Larsson, platschef på Saab Kockums och fortsätter.
Egenutvecklad framdrivning
Inne på kontoret i Västra hamnen i Malmö är det mesta hemligt. Men vi får ta en snabb titt, utan kamera, på den senaste Stirlingmotorn. Den är oerhört tyst och systemet körs helt utan behov av syre från atmosfären, till skillnad från en konventionell ubåtsdieselmotor som måste ha tillgång till luft för att fungera.
– Vi tror att vi går mot ubåtar som är tystare, uthålligare och svårare att upptäcka. Ett bättre energisystem och att man kommer att ha obemannade system som kommer att öka ubåtens effektivitet, säger Mats Abrahmsson, Head of Submarine design på Saab Kockums.
Se mer om de nya ubåtsmodellerna i klippet ovan.
Den nya Blekingeklassen (fd. A26):
- Längd: 66,1 m
- Bredd: 6,75 m
- Deplacement ytläge: 1 925 ton
- Drift: 3 diesel- och 3 stirlingmotorer
- Besättning: 17-26, max 35
- Bestyckning: Torpeder, minor, AUV, ROV, MSF
Källa: Försvarets Materialverk