En delad bild med två sektioner: till vänster en snöig vägscen med en lastbil som kör i kraftigt snöfall, och till höger en inomhusbild av en man i en mörk jacka och grå tröja, stående i en modern miljö.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet får du höra varför Skåne är särskilt utsatt i samband med snöväder. Foto: Mikael Nilsson och Firas Razak/SVT

Åkeriföretagens krav: ”Tvång på vinterdäck från 1 november”

Uppdaterad
Publicerad

Obligatoriska vinterdäck från 1 november och betydligt mer röjningsresurser. Så vill åkerinäringen lösa trafikinfarkterna som gång på gång inträffar när kyla och snö slår till i Skåne.

Det var i fredags eftermiddag som snövädret drog in över Skåne och gjorde att lastbilar fastnade i båda riktningarna på E22 vid Kristianstad, samt på E6:an i höjd med Helsingborg. Trafikanter blev sittande i kylslagna fordon i timmar och vägen var avstängd ända fram till midnatt innan situationen var löst.

Bärgningspersonal på plats kunde snabbt konstatera att många fordon inte fått på vinterdäcken i tid.

– Jag trodde att man hade lärt sig från förra året. Men det känns inte så, säger Tobias Levin som jobbar som bärgare och som var på plats på E6:an.

”Då vet man spelreglerna”

Trafikverket hävdar att det både var plogat och halkbekämpat. De vill invänta utredning innan man uttalar sig om ytterligare åtgärder för att förebygga fler stopp på E22 eller andra hårt trafikerade vägar.

Åkerinäringen vill se fler resurser som kan rycka ut vid snöväder och ny lagstiftning som tvingar på vinterdäcken tidigare.

– Vi tror att det vore bättre att ha krav på tunga lastbilars vinterdäck från första november till sista april. Då vet man spelreglerna och har bättre förutsättningar när det väl snöar, säger Ulric Långberg, samhällspolitisk chef på Sveriges åkeriföretag.

Hör mer från bärgaren Tobias Levin och Ulric Långberg på Sveriges åkeriföretag i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.