Infrastrukturminister Tomas Eneroth ville att de första alkobommarna skulle tas i bruk 2018 efter regeringens satsning på 78 miljoner kronor. Detta för att ha bättre kontroll på de lastbilar och andra fordon som anländer med färja vid hamnarna.
Idag finns det fortfarande inga kontrollanläggningar i bruk, men Anders Wiman, projektledare på Trafikverket, säger att de är på väg.
– Planen är att kontrollanläggningar ska etableras i 23 hamnar i Sverige och än så länge har vi börjat med hamnarna i Göteborg, Kapellskär och Karlskrona. Installationen är inte påbörjad, men projekteringen är, säger Anders Wiman.
Inga planer påbörjade på kontrollanläggningar i Skåne
Projektet har tagit längre tid än beräknat och det beror främst på rättssäkerhetsfrågor. Anders Wiman berättar att frågan om nykterhetskontroller är väldigt komplex och att juridiken och tekniken är det som tar längst tid.
Även förhandlingar och överenskommelser med aktuella hamnar har tagit lång tid. För vissa hamnar är planeringen i full gång, men inga i Skåne än så länge.
– Egentligen var de första hamnarna vi hade kontakt med i Malmö, Helsingborg och Trelleborg. Men vi kom fram till att det är bäst att börja i Göteborg, Kapellskär och Karlskrona för att sedan fortsätta med resten.
Ambitionen är att hamnarna i Göteborg, Kapellskär och Karlskrona ska vara klara i vår och att Trafikverket därefter ska kunna slutföra arbetet i resterande hamnar.
Såhär fungerar alkobommar
- En alkobom installeras vid hamnar för att bland annat kontrollera lastbilar som kommer med färjor.
- Bommen öppnas först när föraren blåser grönt i en alkoholmätare. Har föraren alkohol i sig kommer föraren inte förbi alkobommen, och får vänta på polisen.
- Under försöksperioder med alkobommar i Göteborg och Stockholm minskade antalet rattfulla förare i hamnarna.
Källa: Trafiksäkerhetsorganisationen MHF