– De lär snart följas av fler. Det finns ytterligare företag som knackar på dörren och vill etablera sig här, berättar cykelsamordnare Jesper Nordlund på Malmös fastighets- och gatukontor.
På torsdagen träffade han företrädare för tyska Circ för ett första informationsmöte.
– Det gör vi med alla nya uthyrare, för att berätta vad som gäller i fråga om parkering och andra förhållningsregler, säger Nordlund till SVT.
Totalt ska företaget placera ut 750 elsparkcyklar, i ett första skede 100 stycken i Malmö och lika många i Lund.
”Malmö ställer inga krav”
Enligt Emil Åkesson som är nordisk chef på Circ är det stor skillnad mellan olika länder när det gäller regelverk och säkerhet. Det är även stor skillnad när det gäller städer i Sverige.
– Det som skiljer Malmö från andra städer är att vi inte skriver något avtal. Stockholm har valt att formalisera ett avtal. En överenskommelse. Men vi har inte förbundit oss till något avtal med Malmö stad, säger Åkesson till SVT.
– En stad som Barcelona har valt att förbjuda elsparkcyklar helt. Sverige och Norden i övrigt har valt att gå en helt annan väg. Här släpper man det helt fritt.
”Det pågår en överetablering”
Med Circs entré slåss nu fyra uthyrare om marknaden för elsparkcyklar i Malmö. Och fler är alltså på väg. Cykelsamordnare Nordlund passar på frågan om hur många aktörer som får plats i staden.
– Det får bli marknadens sak att avgöra. Vi har ingen möjlighet och inte heller någon avsikt att försöka begränsa detta. Men jag tror det pågår en viss överetablering just nu, på sikt kommer nog antalet uthyrare i Malmö att uppgå till tre eller maximalt fyra stycken, säger Jesper Nordlund.