Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Afsana, Bissan, Retaj och Sindra packar ihop väskorna för årets försäljning. Foto: Ivan Loftrup-Ericson/SVT

Få Malmöelever säljer majblommor – Lorensborgsskolan ett av undantagen

Uppdaterad
Publicerad

Den 18 april drar årets försäljning av majblommor igång. Blommorna säljs främst av mellanstadiebarn och det administreras av skolorna, men 90 procent av Malmös skolor säger nej till försäljning, samtidigt som ansökningarna till majblomman ökar.

De senaste åren har Majblomman fått fler ansökningar, förra året delade den ideella organisationen ut 460 000 kronor till behövande barnfamiljer bara i Malmö. Av de 300 ansökningarna som Majblomman fick i fjol handlade hälften om att få hjälp till skor och kläder. Nu ökar antalet ansökningar från de som behöver mat och blöjor.

– De basala grejerna är det egentligen samhället som ska täcka för. När samhället inte gör det, då vänder de sig till Majblomman eftersom Majblomman erbjuder konkret hjälp, säger verksamhetsutvecklaren Ali Reza Yakhdani.

Många skolor säger nej

Enligt Majblomman påverkar det verksamheten att så många skolor inte vill vara med och sälja. Ali Reza Yakhdani menar att rektorerna på Malmös skolor tror att det administrativa lasset skulle bli alldels för stort på lärarna.

– Vi har gjort det betydligt enklare administrativt, de har vårt stöd och service hela vägen till insamlingens slut, säger Ali Reza Yakhdani.

Lorensborgsskolan – ett av få undantag

På Lorensborgsskolan har elevkoordinatorn Kasia Olender övertygat skolans ledningsgrupp om att delta.

– Barnen får vara med och ta ansvar, och kan vi så vill vi hjälpa både våra elever och andra barn. Men det finns också ett genuint intresse och ett utrymme inom vår skola, säger hon.

Vad har du för tips till andra skolor?

– Barnen tycker det är roligt, men det krävs engagemang. De flesta behöver nog bara en push, man tänker att det är komplicerat men det är inte så svårt. Sedan tänker jag att det är bra att barnen får lära sig att ta ansvar, säger Kasia Olender.

Ett av barnen som säljer är Retaj Alkafree och hon har en speciell försäljningsstrategi.

– Jag kom på att man kan ge vuxna med småbarn ett paket med lite snacks och choklad, då blir de glada och köper fler Majblommor, säger Retaj Alkafree.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.