I grannkommunen Lund, med bara 10 minuters tågförsprång till huvudstaden, reser tjänstemän bara en bråkdel så mycket.
-Vi borde kunna vara minst lika bra som Lund, säger Lotta Hansson.
I en rapport från Klimatsamverkan Skåne jämförs tio kommuners flygresor till och från Stockholm. Trots att Malmö stads anställda flyger något mindre än tidigare år, så ligger de flera mil före Lund uträknat per anställd.
En stor skillnad är kommunernas regler för resor.
I Lund måste en chef godkänna flygresor till Stockholm, en motivering måste också lämnas till den nämnd som förvaltningen tillhör och resan belastas med en intern koldioxidavgift.
Malmös resepolicy säger att en resa med flyg måste innebära en tidsvinst på tre timmar jämfört med tåg. Om man räknar restiden inklusive resa till och från flygplatsen samt incheckningstid så borde det vara svårt att uppnå en tidsvinst på tre timmar.
-Resepolicyn kanske har hamnat långt ner i dokumenthögen. Vi har inte följt upp policyn och sett till att folk följer den, säger Lotta Hansson.
Vid kommunstyrelsens senaste sammanträde beslutades att en ny resepolicy ska tas fram för Malmö stad. Lotta Hansson ingår i en grupp som ska ta fram en ny policy.
– Nu har vi tagit tag i frågan. Vi ska utreda om vi kan göra en klimatväxling. Nu gör vi om och gör det bättre, säger hon.
Enligt Lotta Hansson handlar det om att hjälpa de anställda att kunna ta tåget.
– Man kan jobba på tåget, på ett sätt man inte kan när man flyger.