När vi träffar paret första gången packar de ihop lägenheten på området Möllevången, som de redan har sålt. Tillträdesdagen till den nya lägenheten på Beridaregatan har suddats ut i kalendern i köket och ersatts med en dödskalle. Flyttlasset ska gå till ett magasin istället för till Slottsstaden.
– Det är det som är det jobbigaste. Vi hade sett fram emot en härlig sommar i en ny lägenhet. Nu blir det som inneboende någonstans, säger Axel Wrede.
Gick på exklusiv förhandsvisning
När vi träffar paret i början av maj är handpenningen på nästan 300 000 kronor för den nya lägenheten låst hos mäklaren. Och säljaren vägrar att gå med på att häva köpet. Lägenheten var lyxrenoverad av fackmän med samtlig dokumentation, allt enligt Bjurfors mäklarannons. Paret fick den 15 mars en unik möjlighet att se lägenheten på en exklusiv förhandsvisning.
– Vi var de första som hade sett lägenheten enligt mäklaren, säger Axel.
Karolina, som tyckte sig känna igen lägenheten från äldre annonser, undrade om den inte hade legat ute till försäljning tidigare.
– Han svarade nej, det har den inte, säger Karolina.
Renoveringen saknade tillstånd
De slog till direkt. Men sanningen är att lägenheten hade visats långt tidigare, men intresserade köpare, som SVT varit i kontakt med hade hoppat av. Bostadsrättsföreningen hade också ringt mäklaren för att försäkra sig om att han kände till att renoveringen, där köket flyttats till vardagsrummet, saknade tillstånd från både föreningen och stadsbyggnadskontoret.
Sven Nilsson i föreningens styrelse berättar om samtalet han hade med Bjurforsmäklaren redan i vintras.
– Jag sa också att i och med att du har fått kännedom om det här, måste du upplysa spekulanter om de här förhållandena, säger Sven Nilsson.
Mäklare måste informera om fel
Fastighetsmäklarlagen säger att mäklare har upplysningsplikt. Mäklaren måste informera en köpare om allt som mäklaren känner till om lägenheten och som har betydelse för köparen.
Men mäklaren sa ingenting till Karolina och Axel.
– Nej, den information vi fått är att samtlig dokumentation ska finnas, säger Axel.
– Och att den är renoverad i toppskick, säger Karolina.
Säljaren har aldrig bott i lägenheten
I efterhand har de förstått att mäklaren använde flera lögner på visningen. Enligt dem sa mäklaren att säljaren bott i lägenheten två, tre år, men att det inte var han som hade flyttat köket till ett hörn i vardagsrummet. Sanningen är att säljaren aldrig bott i lägenheten. Han köpte i slutet av förra året och började genast riva ut köket.
När SVT Nyheter Skåne träffar paret vill de häva köpet – något säljaren vägrar gå med på. Och tvisten är på väg till tingsrätten. De har anlitat en advokat och handpenningen är låst på mäklarens konto tills tvisten är löst.
Axel och Karolina har aldrig träffat säljaren. All kommunikation går genom mäklaren.
– Vi upplever att mäklaren och säljaren har agerat tillsammans i det här fallet, säger Axel.
Brister i ventilationen
En inspektion av lägenheten visar att det finns brister i renoveringen, inte minst i ventilationen från det flyttade köket.
– Det är inte en fungerande ventilation. I värsta fall får det återställas till det gamla, säger byggnadsinspektör Jesper Croall på Malmö stad.
Trots beskedet från stadsbyggnadskontoret meddelar säljaren att han vägrar godta en hävning av affären.
Köpet hävs efter att SVT hört av sig
Vi har varit i kontakt med mäklaren men han ställer inte upp på en intervju. Istället är det Mattias Larsson, vd för Bjurfors i Skåne som svarar på frågorna.
– Jag, som ansvarig för vår verksamhet, känner så klart för de här personerna, självklart.
Mattias Larsson säger att mäklaren tagits ur tjänst och att Bjurfors ska se över sina rutiner och låta Fastighetsmäklarinspektionen granska affären.
– Vi ska naturligtvis titta på vad som har hänt och inte har hänt i den här affären.
Samma dag som SVT Nyheter Skåne ringer mäklaren för att ställa frågor, nås Axel och Karolina av beskedet att säljaren plötsligt ändrat sig.
– Man kan nästan inte tro att det är sant. Det känns helt underbart, säger Karolina och berättar att de nu ska leta efter en ny lägenhet.
Vi har sökt säljaren på telefon, sms och e-post, men han har inte svarat på våra frågor.