Ringde SOS när det brann på en snustorr åker och det tog fem minuter innan någon svarade. Foto: SVT & Johan Nilsson/TT

Brand på åker – fick vänta fem minuter på svar från SOS

Uppdaterad
Publicerad

I fredags började det brinna på Bengt Högborgs kornåker utanför Tomelilla när de tröskade. Han ringde 112 för att larma räddningstjänsten men efter två minuter lade han på för att koncentrera sig på släcka. En förbipasserande kvinna ringde samtidigt och hon väntade kvar i fem minuter.

– I de här situationerna är man ju så stressad och varje sekund känns länge, tänk om det hade varit något värre? Tänk om det hade varit något livshotande, säger markägaren Bengt Högborg.

Han berättar att de tröskat där det började brinna och att det troligen är en gnista från någon maskin som slagit i en sten och orsakat branden.

– Det var ett par hektar som brann och det var en jävla tur att vinden låg åt rätt håll så att branden inte spred sig, säger Bengt Högborg.

Längre väntetider i sommar

På SOS Alarm har man full förståelse för att det är stressat när det uppkommer en nödsituation och det tar tid innan någon svarar på larmnumret.

– Vi har haft längre svarstider än än normalt i sommar, säger Sarah Hummerdal, pressansvarig på SOS alarm.

Hon berättar att målet är att de ska svara på åtta sekunder, enligt avtalet med staten.

– Men just nu har vi en snittid på mellan 30 sekunder och en minut, säger Sarah Hummerdal.

Många har sagt upp sig

Anledningen till att det ser ut som det gör är att folk jobbade så hårt under pandemin, trycket blev för hårt och många sa upp sig. Sedan har det varit svårt att hitta ny personal även om rekrytering pågår.

– Andra faktorer är att samtalen ökat när fler stannar i Sverige under semestern och att 30 procent av samtalen inte handlar om några akuta ärenden, säger Sarah Hummerdal.

Men än så länge ha de långa väntetiderna inte lett till någon allvarligare händelse.

– Vi följer noga de här längre väntetiderna och följderna av det.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.