De som pendlar regelbundet vet att ”elfel” och ”signalfel” är vanliga besked när tåget är försenat eller inställt. Men resenärerna vill mycket hellre få reda på om eller när tåget kommer att avgå.
– Jag vet aldrig om jag kan hämta mina barn när tågen så ofta är försenade. Det är oerhört stressande, berättar Helene Bonne som bor i Malmö och arbetar i Köpenhamn.
Informationen försvåras av att så många är inblandade i den skånska tågtrafiken, konstaterar Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.
– Trafikverket har anläggningen, vi kör tågen och sedan är det flera olika tågoperatörer. När något händer så ska vi ut med information i många olika kanaler.
”Många pekar på någon annan”
Lokföraren Rolf Palmnert som kör Öresundståg berättar hur ”alla ringer samtidigt” för att få besked när något fel inträffar.
– Då hamnar man i kö och kan få vänta på att komma fram. Det kan ta sin lilla tid, konstaterar han.
Många är i dag starkt kritiska till hur den svenska tågtrafiken är organiserad. Karin Svensson Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott, säger att hon ångrar att hon inte protesterade när Vägverket och Banverket slogs samman till nuvarande Trafikverket som i sin tur köper in tågtjänster från olika privata bolag.
– Folk vill att politiken tar ansvar för järnvägen och då måste vi också ha den i egen regi. I dag är det alldeles för många som pekar på någon annan istället för att ta ansvar gentemot resenärerna, säger hon.
”Fyra spår mellan Lund och Hässleholm”
Region Skånes politiker vill å sin sida ha större makt över hur tågpengar ska fördelas i Skåne.
– Staten satsar ibland fel. Vi här nere gör andra prioriteringar. Vi hade till exempel mycket tidigare gått igång med fyra spår mellan Lund och Hässleholm, säger Carl Johan Sonesson (M), regionråd.