I rapporten förklaras svårigheten att avgöra vilka elever som ska läsa svenska som andraspråk och vilka som ska läsa svenska, då det inte finns några nationella riktlinjer för hur den bedömningen ska gå till.
Detta innebär att skolor kan göra olika bedömningar och att elever får fel undervisning.
”Får inte läsa den utbildningen de behöver”
Undervisningen i svenska som andraspråk ska ge elever med annat modersmål än svenska färdigheter i och kunskaper om det svenska språket.
Utan rätt språkkunskaper inom svenska riskerar elever att halka efter i andra ämnen, menar Lisa Lundkvist, utvecklingssekreterare på Malmö stad, och en av dem som varit med i projektet bakom rapporten.
– Det påverkar elevernas språkutveckling negativt. Ur ett elevperspektiv kan det betyda att elever inte får läsa den utbildningen de behöver, säger Lisa Lundkvist.
Påverkar alla skolor
Även om problemet inte är unikt för Malmö så påverkas alla skolor i kommunen som undervisar i svenska som andraspråk.
– I Malmö ser vi väldigt många goda exempel där utbildningen fungerar men vi måste ta den kunskapen och sprida till övriga skolor där det inte gör det, säger Lisa Lundkvist.
I maj förväntas riksdagen presentera en rapport som förtydligar riktlinjerna för vilken elev som ska läsa svenska respektive svenska som andraspråk.
Hör mer om de svårigheter som finns med undervisningen i svenska som andraspråk i klippet ovan.