Arkitekten från Irak som blev busschaufför i Lund. Foto: Skånetrafiken

Skånetrafikens kampanj väcker känslor

Uppdaterad
Publicerad

Skånetrafikens senaste reklamkampanj i Lund har väckt många känslor. Inte minst i sociala medier. Bussbolaget säger att de bara vill väl och att deras förare ska känna sig stolta över sitt yrke.

Carina Wihlborg, marknadsutvecklare på Nettbuss Stadsbussar i Lund, är den som startat kampanjen. Hon är mycket förvånad över att kampanjen väckt så starka känslor och reaktioner. Intentionen med kampanjen har bara varit god, enligt henne.

Bättre att köra buss än att inreda

Särskilt affischen där föraren Layth syns med texten ”En av våra bussförare är arkitekt” har skapat debatt.

– Reaktionen har varit ”stackars honom som är arkitekt som ska köra buss”. Men Layth har själv gjort ett aktivt val att köra buss, säger Carina Wihlborg.

Skånetrafikens busskampanj. Foto: Skånetrafiken

Hon berättar att Al-Haidar Layth kommer ursprungligen från Bagdad där han arbetade som inredningsarkitekt. Han var väldigt stolt över det och hade en stor konstnärlig frihet i Irak.

– I Sverige var det något helt annat att vara inredningsarkitekt. Här fick han bara flytta moduler. Det var då han frågade sig ”Vad ska jag göra istället?”. Han ville arbeta med människor och kom fram till att han ville köra buss. Och han älskar att vara busschaufför! säger marknadsutvecklare Carina Wihlborg.

Reklamkampanjen för Skånetrafikens lokalbussar är en lokal kampanj som enbart visats i Lund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.