Flera lastbilschaufförer sitter på torsdagskvällen fortfarande kvar på E22 i snökaoset. SVT Nyheter har pratat med flera chaufförer som menar att däcken på lastbilarna inte är anpassade för det svenska vinterväglaget.
– Det kan hända att däcken bara snurrar och snurrar. Inte på min bil, men man kan se det på andras bilar här som sitter fast, säger Walle, lastbilschaufför som sitter fast.
Hårdare regler infördes
2019 blev det lag på att alla tunga fordon som framförs på svenska vägar ska ha vinterdäck på samtliga hjul för att öka säkerheten. När Transportstyrelsen tillsammans med Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, i fjol utvärderade hur kraven uppfylls och reglerna fungerar kom man fram till att lagen inte behöver skärpas ytterligare.
En undersökning som polisen och Transportstyrelsen gjorde visade också att majoriteten av lastbilarna på svenska vägar uppfyller kraven på vinterdäck.
”Förmodligen därför vi står still”
Men chaufförer som sitter fast på E22 menar att det också kan vara så att däck på lastbilar blir för slitna för att klara av snön på vägarna.
– Jag tror det spelar väldigt stor roll. Det är förmodligen därför vi står still, säger chauffören Martin, som troligen tvingas sitta kvar ännu en natt i sin lastbil.
Även Trafikverkets presschef Bengt Olsson pekar på att dåliga däck spelat in:
– Självklart har det försvårat situationen. När vi gjorde hål i räcket igår så var det flera lastbilar som inte kunde köra därifrån själva, så det har helt klart påverkat läget.
Tar lång tid att bärga
Vid 20-tiden pågick bärgningen av lastbilar fortfarande för fullt – ett arbete som riskerar att dra ut på tiden, enligt SVT:s reporter Oskar Jönsson, som är på plats längs den drabbade sträckan.
– Varje lastbil tar upp till en timme att få loss, säger han i Rapport.
SOS International fick en beställning tidigare under eftermiddagen om bärgning av 180 lastbilar som stod kvar på E22:an. Se mer i klippet nedan.