I regleringsbrevet för 2025 får 32 myndigheter i uppgift att redovisa och motivera kostnaderna för sin kommunikationsverksamhet.
– När kommunikationen går över till att bli mer varumärkesbyggande och göra myndigheten känd, då tycker jag att man börjar lämna sitt kärnuppdrag, säger Erik Slottner (KD), civilminister.
Branschorganisationen Sveriges kommunikatörer ställer sig däremot frågande till regeringens initiativ.
– I kärnverksamhet behövs kommunikation. Det är också viktigt att titta på vad som har hänt de senaste tjugo åren. Vi har ett helt annat kommunikationslandskap, säger Caroline Thunved, vd och generalsekreterare för Sveriges kommunikatörer.
”Liknar en hetsjakt”
Redan 2023 gav regeringen Statskontoret i uppdrag att kartlägga myndigheters kommunikationsverksamhet med fokus på påverkande information. Under våren 2024 kunde det bland annat konstateras att myndigheterna levde upp till de krav som ställdes på saklighet och opartiskhet.
– Det har redan uppvisats att kommunikatörer jobbar inom sitt uppdrag och myndigheterna därtill. Det här liknar ingenting annat än en hetsjakt, säger Caroline Thunved.
– Det som nu görs är ett bredare uppdrag för att få en mer samlad bild av hur skattemedel används. Den här typen av verksamhet har växt väldigt mycket och vi ser en del överdrivna exempel på profilmaterial och annat som kostar, säger Erik Slottner (KD).