Det enda som återstår innan bygget av den 19 kilometer långa sänktunneln startar är det tyska miljögodkännandet. Det har försenats kraftigt och förväntas komma först nästa år. Om det kommer då sätts bygget igång snabbt. Allt är klart för det.
Ifrågasatt projekt
De ekonomiska kalkylerna har flera gånger ifrågasatts. Och det finns en oro för att det kommer att bli dyrare att åka över än vad de nuvarande beräkningarna anger. Bland annat kan trafikmängderna bli lägre än man räknat med.
Scandlines är till exempel fast beslutet om att fortsätta färjedriften även om tunneln finns på plats. De genomför en plan som går ut på att de lån som togs upp när linjen köptes ska vara betalda den dag tunneln öppnas. Det ska ge dem förutsättningar att konkurrera, menar Scandlines.
– Vi tror framför allt att det finns lastbilschaufförer som vill åka med oss. De måste ändå ha sin lagstadgade paus. Och om vi både kan erbjuda mat och lägre priser så tror vi att vi kan konkurrera, säger Anette Ustrup Svendsen, kommunikationschef på Scandlines.
Bestämmer själv
Scandlines var tidigare statsägt, och vid tillkomsten av både Öresundsförbindelsen och Storabältförbindelsen kunde man därför ta politiska beslut om att lägga ned färjetrafiken. Den möjligheten finns inte här, menar Scandlines.
– Scandlines är numera ett privat rederi och äger hamnarna i både Rödby i Danmark och Puttgarden i Tyskland, och därmed kan vi själva bestämma om vi vill fortsätta segla på den här rutten, säger Anette Ustrup Svendsen.