Lars-Erik Nilsson, lektor och ledamot i disciplinnämnden vid Högskolan Kristianstad. Foto: Johanna Olofsson

Okunskap om akademiskt skrivande orsak till plagiat

Uppdaterad
Publicerad

Antalet anmälningar av studenter till disciplinnämnderna vid universitet och högskolor har ökat de senaste åren. Majoriteten av avstängningarna och varningarna som utfärdas handlar om att studenterna har plagierat text. En av orsakerna kan vara studenternas okunskap om hur en akademisk text utformas.

På flertalet av landets universitet och högskolor har antalet studenter som blivit avstängda eller fått varningar av disciplinnämnden ökat de senaste tio åren. Lars-Erik Nilsson, ledamot i Disciplinnämnden och lektor på Högskolan Kristianstad, menar dock att plagierandet och andra förseelser i sig inte har ökat, utan att det snarare handlar om ett ökat antal anmälningar.

– Det finns en allmän föreställning om att vi har ett ökat fusk och därmed kanske ett tryck på lärare att de ska anmäla.

Stort mörkertal

Utslaget på hela landet låg siffran på antalet disciplinärenden 2018 på 0,46% av alla studenter. 2019 års siffror är ännu inte sammanställda. Men Lars-Erik Nilsson menar att fusket är mycket mer utbrett än så.

– I de flesta enkäter som görs så hamnar vi mellan att 40 till 60 procent av studenterna säger att de någon gång har gjort vad vi kallar vilseledande.

För att komma tillrätta med problemen så betonar Lars-Erik Nilsson vikten av att studenterna måste lära sig att skriva akademiska texter.

– Plagiat är bisaken. Att lära sig skriva akademiskt är huvudsaken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.