Torben Vang (till höger) och hans kollega ombord på det danska forskningsfartyget Aurora. Foto: Casper Tybjerg

De hjälpte polisen att lägga Madsenpusslet

Uppdaterad
Publicerad

I jakten på bevis mot mordmisstänkte Peter Madsen har den danska polisen tagit hjälp från många håll. Allt från svenska likhundar till danska oceanografer har bidragit till utredningspusslet.

Utan hjälp från det danska forskningsfartyget Aurora hade det sannolikt tagit oändligt mycket längre tid för polisen att hitta de fynd som nu ingår i bevisningen mot Peter Madsen.

– Det är första gången vi hjälper till i en brottsutredning, men en av polisutredarna kände till vårt fartyg och insåg att vi skulle kunna vara till hjälp, säger Torben Vang, oceanograf och kapten på Aurora.

Oceanografen Torben Vang hjälpte till i sökandet efter Kim Wall. Foto: Casper Tybjerg

Aurora är ett toppmodernt forskningsfartyg med kapacitet att sammanställa stora mängder data. Därtill kunnig forskningspersonal som kan analysera resultaten.

– Vi hade, utifrån data från SMHI och DMI, en hypotes om hur strömmarna hade gått i Öresund. Den hypotesen försökte vi sedan belägga med all annan information som fanns och enligt polischefen i Köpenhamn kom vi väldigt nära, säger Torben Vang.

Med hjälp av analysen från Aurora kunde polisens dykare fokusera på ett begränsat område och hitta kroppsdelar och andra fynd.

Fler exempel på hjälp utifrån:

  • Danska försvaret bistod med ett flygplan vars kamera sökte av Öresund. Försvaret lät också sina dykare söka efter fynd.
  • Två svenska polishundar, tränade att söka efter döda personer i vatten, hjälpte till i sökandet.
  • Tullen bidrog med en lastbilsscanner som vanligtvis används för att upptäcka smuggelgods. Scannern användes för att röntga Peter Madsens ubåt i jakt på eventuella hemliga fack och ledtrådar.

Avgörande för att kartlägga hur Peter Madsens ubåt hade färdats var hjälpen från VTS-centralen* i Malmö.

Två svenska polishundar assisterade den danska polisen i sökandet efter kroppsdelar i Kögebukten. Foto: TT/Johan Nilsson

VTS-centralen i Malmö erhåller via Sjöfartsverkets datanätverk information från fartyg i Öresund och med hjälp av ubåtens radarsignal lyckades man spåra rutten.

– Vi utgick från en helikopter som befann sig rakt ovanför där ubåten sjönk. På den punkten kunde man se en radarsignal som kommit från ubåten. Vi visste också att det strax utanför Köpenhamns hamn hade befunnit sig ett kryssningsfartyg intill ubåten. Det var ett detektivarbete, men utifrån kryssningsfartygets position och platsen där ubåten sjönk kunde vi kartlägga hela rutten, säger Per Baek Hansen, den danske chefen för VTS-centralen i Malmö.

*VTS är en förkortning för Vessel Traffic Service

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Mordet på Kim Wall

Mer i ämnet