Tekniska nämnden har tilldelat uppdraget till Skanska. Inledningsvis handlar arbetet om att ta fram en grundläggande planering och kostnadskalkyl.
I nästa skede fattas beslut huruvida förändringar måste till före dess att bygget inleds. Planerat byggstart för spårvägen är vid årsskiftet.
– Det är mycket glädjande att byggstarten närmar sig. Spårvägen är viktig för att Lunds transporter ska bli mer fossilfria och det är fantastiskt att se att visionen om en hållbar stadsutveckling i nordöstra Lund börjar bli verklighet, säger Emma Berginger (MP), ordförande i tekniska nämnden, i ett pressmeddelande.
Budget tas fram
Spårvägen ska bestå av cirka 5,5 kilometer dubbelspår med nio hållplatser. Kommunen räknar med en kostnad på 776 miljoner kronor för infrastruktur, som delas med staten.
Skånetrafiken ska investera cirka 175 miljoner kronor i vagnar och Region Skåne cirka 270 miljoner kronor i en depå.
Skanskas ombud Mats Spansk understryker att företaget hittills bara vunnit den första fasen, vilket är värt cirka 15 miljoner kronor.
Tillsammans med projektledningen för spårbygget ska Skanska nu utarbeta en budget. Lyckas man komma överens om den, blir det sedan Skanska som får göra jobbet.