Idag blev det klart att staten bidrar med 298,4 miljoner kronor det vill säga bara 40 procent jämfört med de 50 procent som man hoppades att statliga Trafikverket skulle bidra med. 90 miljoner saknas därmed.
Trots detta ville de rödgröna med stöd från (V) och (L) inte frångå sitt förslag till fullmäktigebeslut.
– Det handlar i verkligheten om att få medfinansiärer för cirka 25 miljoner per år under en treårsperiod sa Emma Berginger från Milöpartiet.
Ändrat sig under dagen
Tydliga motståndare till spårväg är KD, C, FI och SD. Men mest aktiva motståndare är Förnya Lund och deras mest aktive debattör Börje Hed (FNL) menade att de rödgröna ändrat ståndpunkt under dagen när det gäller statens medfinansiering.
– Klockan 8.47 ansåg man att villkoret för beslutet var att staten stod för 50 procent , nu accepterar man 40 procent.
Detta påstående bestreds dock både från (S) och (MP) som dessutom menade att man inte kan avstå från de nästan 300 miljonerna.
– Vi har aldrig haft ett absolut krav på 50 procent även om det är det mest rimliga, sa Anders Almgren (S).
Oansvarig satsning
Marit Stigson från FI tycker att satsningen är oansvarig och att man skulle satsa på elektrifierad kollektivtrafik som bussar
– Framtidens Lund bör vara spårvägslöst
Moderaterna har varit splittrade i frågan vilket tydligt illustrerades av förre kommunalrådet Mats Helmfrid (M) som idag inte ville ta ställning.
– Jag kommer i dagsläget att avstå från att rösta.
Sverigedemokraternas Ted Ekeroth ville inte ta detta beslut idag utan begärde återremiss men fick inget stöd för detta i debatten och röstades följaktligen ner i omröstningen.
Gick igenom
I den avslutande omröstningen gick det historiska beslutet igenom med 36 röster mot 28 med en som avstod.
Detta innebär att man ska påbörja processen för stt skapa spårvagnar som ska gå från Clemenstorget via sjukhuset och Ideon till ESS på Brunnshög.
– Alla dessa ställen ligger som ett pärlband och därför behöver vi spårvagn, annars hade vi inte föreslagit det, sa kommunalrådet Anders Almgren (S).