När zonsystemet gjordes om och jojo-korten försvann så upptäckte många resenärer att det blivit rejält mycket dyrare att åka kollektivt med Skånetrafiken. På vissa sträckor rörde det sig om en fördubbling av priserna. Kritiken lät inte vänta på sig och inte blev det bättre av systemet krånglade och det blev svårt att köpa biljett.
Nu vill politikerna i Region Skånes kollektivtrafiknämnd att priserna ska ses över igen. Trafikdirektör Linus Eriksson har fått i uppdrag att ta fram konkreta förslag till åtgärder så att de kraftigaste höjningarna på landsbygden kan minskas.
Dubbelt så dyrt
Patrik Engfors är prisstrateg på Skånetrafiken och han säger att det är just de förändrade zonerna som gör att vissa priser stuckit iväg. Tidigare var zonerna fasta och antalet zoner avgjorde priset. Nu handlar det om hur långt man åker. Varje resenär skapar sin egen zon kan man säga.
På vissa sträckor har det här fått stora konsekvenser. Protesterna har varit stora när det gäller:
Vinslöv-Hässleholm
Dalby Staffanstorp
Kävlinge – Löddeköpinge Center Syd
Vitemölla-Simrishamn
På dessa sträckor kostade en enkelresa tidigare 25 kronor. Med den nya prismodellen kostar det istället 51 kronor, alltså mer än en fördubbling. Samtidigt har månadskortet höjts från 450 till 850 kronor. Protester har också kommit från Rydebäck och Fjälkinge där det blivit mycket dyrare att åka in i Helsingborg respektive Kristianstad. Tidigare kostade det 25 kronor, nu 42 kronor.
Invecklat system
Patrik Engfors säger att han förstår att resenärer reagerat när priset höjs. Han säger samtidigt att det rör sig om ett komplicerat system och att det inte är helt enkelt att justera priserna. Risken är att det blir dyrare för andra resenärer på andra håll då.
– Vi har också kravet på oss att intäkterna ska vara desamma som med det gamla systemet, säger Patrik Engfors.
De stora prisskillnaderna är nu kartlagda. När Trafiknämnden sammanträder 7 februari ska rapporten presenteras för politikerna. Och även om Alliansen och Socialdemokraterna nu är överens om att det nya systemet slår orimligt hårt mot vissa, så går det inte att säga när resenärerna kommer att märka någon skillnad.
– Det är alldeles för tidigt att spekulera kring. Det beror helt och hållet på hur mycket som måste ändras i det tekniska systemet, säger Patrik Engfors.