Nedeem Rishek är en av delägarna i den familjeägda guldbutiken i centrala Malmö. Butiken har funnits i 12 år, men familjen Rishek har handlat med ädelmetaller i flera generationer.
Prisökningen ändrar konsumtionen av guld
Högre priser är ingenting som påverkar butiken i större utsträckning.
– Vi köper och säljer. Så vi följer marknaden och på det viset påverkar det inte oss att det blir dyrare, säger Nedeem Rishek.
Däremot har de märkt av att det rekordhöga guldpriset har förändrat kundernas konsumtion.
– Vi har märkt av det i butiken, det har blivit en stor trend med begagnat, säger Nedeem Rishek.
90 procent köper en begagnad vigselring
Trots att det idag generellt är mycket dyrare att köpa en nyproducerad vigselring, om man jämför med ett par år sedan, så fortsätter folk att förlova och gifta sig. Då kan second hand vara ett alternativ för att få ner priset.
– Hos oss skulle jag säga att 90 procent av kunderna köper begagnat, säger Nedeem Rishek.