Högst tryck är det mellan Malmö/Lund och Helsingborg. Där kör varje dygn uppemot 50 000 fordon. Var femte bil är en lastbil.
För att förbättra flytet i trafiken, miljön och förhoppningsvis också säkerheten införs ett omkörningsförbud i rusningstid, klockan 6 till 9 och 16 till 18 på vardagar.
– Jag ser ingen nackdel med förbudet. Jag kommer att respektera det. Annars får man betala 3 000 kronor i böter, säger Jan-Erik Ekman, som kör tung lastbil.
”Vägarnas riddare”
Han har varit lastbilschaufför sedan slutet på 70-talet och han konstaterar att trafikmängden har ökat sedan han satte sig bakom lastbilsratten.
– Förr var vi vägarnas riddare. Det är vi inte längre, säger Jan-Erik Ekman.
Han tror dock inte att alla förare kommer att respektera förbudet. Många förare som kör tung trafik i Sverige kommer från andra länder.
– Jag är van från andra länder vid att det är omkörningsförbud och jag förstår att det behövs i rusningstrafik, säger Karol Strozynski, som kommer från Polen.
Länsstyrens beslut
Det är Länsstyrelsen i Skåne som har tagit beslutet om omkörningförbudet. De har gjort en konsekvensutredning som visar att de tunga fordonen får oförändrad eller något lägre medelhastighet medan övriga fordon får ökad medelhastighet.
Det är många förare som stannar vid macken och restaurangen på Glumslövs backar. Just där är det inte omkörningsförbud eftersom motorvägen är sexfilig. Sara Hurtig arbetar på macken och tycker att beslutet som ska öka trafiksäkerheten är bra.
– Jag tror det kan bli färre olyckor och mindre stress på motorvägen. Det kommer att öka säkerheten på vägen, säger hon.