Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
För att möta den förväntade anstormningen har Eon bemannat upp sin kundtjänst med 40 procent. Foto: SVT

Nu kommer de skyhöga elräkningarna – Eon bemannar upp sin kundtjänst

Uppdaterad
Publicerad

För många blir december månads elfaktura den högsta på länge. För att möta kundernas reaktioner har Eon bemannat upp sin kundtjänst inför vintern.

– Vi har ökat med ungefär 40 procent sen motsvarande tid förra året, säger Mikael Bladh, chef för fakturering och betalning på Eon.

Under 2022 blev elbolagen under flera perioder nedringda av arga kunder som ville fråga om dyra elräkningar. När nu december månads faktura kommer väljer företaget Eon att bemanna upp kundtjänsten med 40 procent upp till 240 anställda.

– Det har varit mycket hela förra året, folk undrar och vill ha tips på hur man kan minska sin elförbrukning, säger Mikael Bladh, chef för fakturering och betalning på Eon.

För Malmöbon Britta Nilsson har det senaste årets elkris förändrat hennes förbrukning.

– Det är förfärligt, men jag har ju minskat rejält eftersom alla ska kunna få, säger hon.

Hör hur Malmöborna Britta, Surf Mahmood och Mattias förändrat sin elkonsumtion i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.