En och annan privat elsparkcykel syns fortfarande i stadsbilden, men de många uthyrningsfirmorna har lämnat Köpenhamn.
Detta efter att kommunen vid årsskiftet införde ett förbud mot att parkera elsparkcyklar i centrum.
Operatörerna får visserligen hyra ut sparkcyklar och ha egna parkeringar, men på innerstadens kommunala mark får elsparkcyklarna inte stå.
– Det har gjort att vi har pausat vår verksamhet i Köpenhamn, säger Eric Andrén, Danmarkschef för elscooterbolaget Voi.
Köpenhamnare tycks uppskatta förbudet
De andra operatörerna verkar också ha lämnat Köpenhamn tills vidare. Något som uppskattas av flera köpenhamnsbor vi talar med.
– Jag älskar det! Även om jag själv köpt sparkcyklar till barnen älskar jag att uthyrningscyklarna inte är kvar i city, säger Jack Sanneh.
Debatten inför parkeringsförbudet liknar den i Sverige. Problem med cykling på trottoarer, berusade förare och framförallt att de många elsparkcyklarna blockerade delar av centrum.
– Vi hörde många idéer från uthyrarna om hur problemen skulle åtgärdas, men det hände inte så mycket så då bestämde vi att vi inte tillåter parkering av elsparkcyklar i den innersta tredjedelen av staden, säger Marcus Vesterager (S), ordförande i Köpenhamns teknik- och miljöutskott.
En av uthyrarna, Voi, håller inte med om den bilden.
– Vi tog väldigt många initiativ i Köpenhamn. Självklart löste vi inte alla problem, men vi vet att Köpenhamn är en stad där det fungerade väldigt väl, säger Eric André, Danmarkschef för Voi.
Krav på cykelhjälm
Köpenhamns kommun har låtit elcykelbolagen ansöka på nytt om att etablera sig i staden, men förutsättningen med parkeringsförbud i centrum kommer fortsätta att gälla och vid årskiftet inför Danmark hjälmtvång vid färd på elsparkcykel.