En vecka får man låna en elcykel för att testa. Sedan hoppas kommunledningen på att man köper en egen.
– Vi har både nationella och lokala mål om att vi ska överflytta biltrafik till cykeltrafik för att skapa ett hållbarare transportsätt. När vi gjorde en motsvarande satsning förra året svarade drygt 80 procent att de kunde tänka sig att köpa en elcykel sedan de testat, säger Annette Bengtsson, trafikingenjör på Kävlinge kommun.
En av dem som nappat på erbjudandet är Malin Svärd, som bor i Teckomatorp och arbetar som lärare i Kävlinge.
– Jag kör bil till Kävlinge varje dag och det är tio-tolv minuters körväg, och jag känner att jag vill försöka cykla i stället. Jag vill både spara på bilen och på miljön, säger hon.
Flest bidrag till Båstad kommun
Man får en miljöpremie om man köper en elcykel. Ur statistiken på de som har beviljats det kan vi se att skåningarna är varken bäst eller sämst i landet på att använda elcyklar. Vi ligger strax över riksgenomsnittet. Av de skånska kommunerna har invånarna Båstad fått flest bidrag, 17 per tusen invånare. Lägst är intresset i Eslöv, där siffran bara är 3,5. Kävlinge ligger på 6,4 per tusen invånare.
– Vi har ett väl utbyggt cykelvägnät, som vi har satsat stora pengar på. Tyvärr är det ganska tomt idag. Vi vill att fler ska cykla, säger Annette Bengtsson.
Vi träffar Malin Svärd efter en stunds cykling, och hon är försiktigt positiv till den lånade elcykeln.
– Det var lätt att cykla. Den är ju snabbare än en vanlig cykel. Men vi får se hur jag känner mig när veckan är slut och jag har cyklat fram och tillbaka varje dag, säger hon.