– Vår bojkott handlar inte om att man inte får ha den här dyra mössan. Det handlar ju bara om att vi är emot den här hetsen, säger Gabriel Jädert som är en av initiativtagarna.
Tillsammans har de skapat ett Instagram-konto och en Facebook-grupp som går ut på att bojkotta just ABC-gruppen. SVT Nyheter Gävleborg har tidigare rapporterat om kritiken mot företaget, som själva säger sig ha över 50 procent av marknaden.
Det handlar enligt eleverna bland annat om ett grupptryck om att beställa mössor med många tillval, en hets att beställa mössorna under provningen och aggressiv marknadsföring över telefon och sms.
ABC-gruppen: Tar kritik på allvar
ABC-gruppens pressansvariga Jesper Knutson svarar på mejl att företaget tar all kritik på stort allvar och ser det som en möjlighet att förbättra sig.
– Vi är fullt medvetna om att vi arbetar med en ung målgrupp och har därför höga krav på oss själva när det gäller tydlighet, ärlighet och respekt i vår kommunikation, skriver han.
Möte med ABC-gruppen
Studenterna på Spyken säger att de fått positiv respons både från elever, föräldrar och skolor i Lund kring initiativet.
Efter bojkottinitiativet har studenterna även haft ett möte med representanter från ABC-gruppen för att diskutera sina åsikter.
– Vi hoppas att de tar in det och försöker se till att försäljarna inte bemöter skolor på detta sätt, säger Gabriela Jädert.
Hör om försäljningsmetoderna och vilka alternativ som studenterna på Spyken hittat till de dyra studentmössorna.