– Man har lyssnat på den opinion som inte vill ha en växel i Senegal, säger Martin Andersson, marknadschef hos Samres.
Det väckte viss uppmärksamhet när över 60 senegaleser för några år sen snabbutbildades i svenska språket. På åtta månader fick de lära sig att svara i telefon när sjuk och färdtjänstresor beställdes från delar av Skåne. I dokumentären ”Hallo Dakar” som visats i SVT följdes hela processen.
Bas i Lund
Men från och med den 4 juli tar Taxi Kurir över verksamheten. Skånetrafiken skriver i ett pressmeddelande att ”det nya avtalet skapar ett positivt mervärde för våra kunder genom att beställningsmottagningen från den 4 juli har sin huvudsakliga bas i Lund”.
Samres marknadschef Martin Andersson säger till Sydnytt att Skånetrafiken också hänvisat till att man vill samarbeta med länder som har databehandlingsavtal med EU. Dit hör inte Senegal.
– Men datasäkerheten är lika hög där som på alla andra orter, Moldavien t ex där det också finns beställningscentraler. Min bestämda uppfattning är att det inte rör sig om datasäkerhet.
Istället handlar det om att Skånetrafiken tagit hänsyn till ”krafter i samhället”, säger Martin Andersson.
”Protektionistiskt”
– Det har ju funnits en opinion som inte vill ha växeln i Afrika, säger han. Det är ett protektionistiskt sätt att se på världen, säger Martin Andersson.
Samres har kvar sina avtal med Södermanland och Gotland, vars färdtjänstkunder också dirigeras till Senegal.
– Men det är tragiskt att ett antal unga akademiker som vi lärt upp Senegal nu kanske inte kan behålla sin trygghet, säger han.
Ulrika Mebius, presschef på Skånetrafiken säger att upphandlingen har gjorts enligt gängse regler.
– Taxikurir var kvalitetsmässigt och prismässigt bättre än övriga sökanden.
Att det skulle handla om att Skånetrafiken ”tagit hänsyn till en opinion” avfärdar hon.
– Det får stå helt för Samres.