I mitten av juni damp det ned en avisering hos de de drygt 12 000 berörda hyresgästerna. Höjningskravet låg på 1,75 procent, att betala från 1 juli, enligt Hyresgästföreningens förhandlingschef Carl-Johan Bergström.
– Några har valt att betala, andra inte, säger han.
I vissa fall har de hyresgäster som inte betalat fått en andra mer hotfull avisering om en ännu högre hyreshöjning om de inte betalade, enligt Carl-Johan Bergström.
Avisering räcker
Men det är oväsentligt för skadeståndstalan i sig.
– Redan aviseringen är ett brott mot förhandlingsskyldigheten, säger Carl-Johan Bergström.
De fyra aktuella fastighetsbolagen Heimstaden, Victoriahem, Willhem och Trianon höjde hyran vid årsskiftet med fem procent. I våras kom de under visst rabalder tillbaka med nya krav på ytterligare höjningar, något som bryter mot en mångårig praxis, att bara höja en gång per år.
Visst, Hyresgästföreningen har haft samtal med bolagen om att de ville höja en andra gång från halvårsskiftet, enligt Carl-Johan Bergström.
– Men inga förhandlingar utifrån vad lagstiftningen anger, säger han.
Dåliga affärer
Skadeståndskravet uppgår till 5 000 kronor per lägenhet – pengar som om man vinner i ett första skede hamnar hos Hyresgästföreningen. Bolagen pekade framför allt på högre kostnader kopplade till inflationen och räntehöjningar. De vid årsskiftet genomförda hyreshöjningarna räckte inte. Men de argumenten håller inte, anser Carl-Johan Bergström. Enligt honom handlar det om dåliga affärer framför allt dyra fastighetsköp, som nu visar sig inte hålla när räntorna drar iväg, något som inte hyresgästerna ska bekosta.
I juni träffade SVT Nyheter Skåne Tobias Lohse som berättade om sin besvikelse kring hur hans hyresvärd valde att hantera situationen.