SVT Nyheter Skåne har pratat med flera av de stora livsmedelskedjorna i Sverige och alla ser samma tendenser.
– Jag tycker det är intressant såklart, men då ska man också veta att ökningen är stor för att den ökat från väldigt låga tal, säger Claes Salomonsson på Axfood.
– Vissa butiker har lagt vegetariskt bredvid köttet och då exponeras det bättre än när det funnits på en speciell hylla. Då har ökningen varit markant, fortsätter han.
”Vegetarisk korv jämte den vanliga ”
Tobias Rydegren, presschef på Coop ser också att trenden håller i sig.
– Det är ganska tydligt att vegetariskt ökar, men man ser det på lite olika sätt. Frukt och grönt går starkt, specialprodukterna för vegetarisk mat går bra och sen är det ju stor utveckling för de färska produkterna, säger han.
Jakob Hofverberg på Hemköp tror att utbudet kommer av efterfrågan. Och han ser att antalet färska vegetariska varor har tredubblats mot för två år sedan.
– Vi har valt att lyfta fram varorna i huvudgången nu för att intresset är så stort, men vi lyfter ju även fram dem med de andra varorna. Så om man ska köpa korv så ligger det vegetarisk korv jämte den vanliga korven, säger Jakob.
Julskinkan blir mindre
Peter Åkesson driver en ICA-butik på Möllan i Malmö. Han menar att den tydliga ekotrenden håller i sig och att intresset för den vegetariska maten är stadigt ökande.
– Förr fanns det en tydligare skillnad på vad folk åt, nu har det blivit så att man helt enkelt inte behöver vara vegetarian för att äta vegetarisk flera dagar i veckan. Hållbarhet och miljö spelar in där också, att folk är mer medvetna, menar han.
Men om nu folk äter mer vegetariskt, hur ser det ut med köttkonsumtionen?
– Om vi tar ett aktuellt exempel så kan vi se att julskinkan säljer i samma omfattning, men den har minskat i storlek, kanske med 25 procent de tre, fyra senaste åren, säger Tobias Rydegren, presschef på Coop.
Sifo-undersökningen i siffror
Fyra av tio svenskar äter vegetariskt en eller flera gånger i veckan.
Dubbelt så många kvinnor som män är vegetarianer, 8 respektive 4 procent.
Flest vegetarianer finns i Stockholm, minsta andelen bor i norra Mellansverige och mellersta Norrland.
47 procent av kvinnorna är så kallade flexitarianer, bland männen bara 32 procent.
25 procent av männen säger att de aldrig äter vegetarisk mat. Motsvarande siffra för kvinnor är 11 procent.
50 procent uppger att de äter vegetariskt mat av miljö/klimatskäl, medan 37 procent uppger hälsa som främsta skäl.
Undersökningen genomfördes av Sifos webbpanel under perioden 26-30 oktober 2017. Antalet svarande var 1 177 slumpmässigt utvalda från allmänheten.
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Medlemsföretagen är Axfood, Bergendahls Food, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.