Belägen ombord på akterdäck på den betydligt större HMS Belos är miniubåten en eftertraktad samarbetspartner när man övar evakuering från förlista ubåtar. I Europa finns ett fåtal räddningsubåtar och det finns samarbetsavtal med bland annat Norge, Storbritannien och Polen.
– Det unika med den här ubåten är att vi har ett helhetssystem med ett tillhörande moderskepp och att vi kan arbeta under ”rätt tryck” när vi gör räddningsinsatser, säger Jonas som arbetar som räddningsoperatör.
Maxdjup på 460 meter
Eftersom Östersjön är relativt grunt kan man utföra räddningsuppdrag i hela området. Vanligtvis övar man på 70-100 meters djup, men man kan gå betydligt djupare om det skulle behövas.
– Vi kan gå ner till 460 meters djup för att ansluta oss till en havererad ubåt. Sedan är den även byggd för att kunna ta emot en hel svensk ubåtsbesättning. Men då får man sitta som packade sillar, säger Jörgen som är pilot på räddningsubåten.
Fakta om miniubåten – URF:
Ubåtsräddningsfarkosten (URF) är placerad ombord på HMS Belos. Det är en räddningsfarkost som har till uppgift att rädda besättningen ur en sjunken ubåt.
Det sker genom att ubåtsräddningsfarkosten sjösätts från HMS Belos och därefter dyker ner och dockar med ubåten som ligger på botten. Därefter tas ubåtsbesättningen ombord i ubåtsräddningsfarkosten som åker mot ytan igen. Väl vid ytan tas ubåtsräddningsfarkosten ombord på HMS Belos varvid hon ansluts till HMS Belos tryckkammarsystem och behandling av ubåtsbesättningen påbörjas.
Det är ett unikt och avancerat ubåtsräddningssystem Sverige har. Ubåtsbesättningen är nämligen trycksatt under hela räddningsförfarandet så kallat Transfer Under Pressure TUP. Ubåtsräddningsfarkosten med HMS Belos är en eftertraktad resurs internationellt. Sverige har ubåtsräddningsavtal med flera länder till exempel Norge, Polen, Storbritannien.
Ubåtsräddningsfarkosten är även designad för att kunna flygtransporteras eller bogseras till ett olycksområde.