– Jag tror att man måste sluta att se mobiltelefonen som ett störande föremål och se det som ett verktyg istället, säger Torbjörn Ott, adjungerad lektor på Göteborgs universitet.
Mobilförbud under utredning
I nuläget är det upp till varje skola att bestämma vad som gäller, men en utredare håller på uppdrag av Utbildningsdepartementet på att utarbeta en plan för ett eventuellt nationellt förbud av mobiltelefoner i klassrummen.
Torbjörn Ott tycker att ett förbud mot mobiltelefoner är fel väg att gå.
– Mobiltelefonen är det vanligaste digitala redskap vi har i samhället. Och om skolan ska arbeta mot att man ska få en digital kompetens så bör ju rimligtvis det vanligaste verktyget man använder som en port till en digital värld, vara med i det arbetet.
Infekterad debatt
Debatten kring mobiltelefoner i skolan har ända sedan slutet av 90-talet fokuserat på de negativa effekterna, menar Torbjörn Ott. Han pekar på att det också finns mycket forskning som visar på mobilanvändandets positiva effekter, som sällan lyfts fram i debatten.
– En intressant svensk studie som nyligen publicerades visade att skolresultaten i svenska högstadieskolor inte har påverkats nämnvärt till det bättre av att man har förbjudit mobiltelefoner.
Skolvärldens undervisningstraditioner påverkar
Torbjörn Ott tror att en av orsakerna till att mobilanvändandet i skolan ofta ses som negativt, har att göra med skolväsendets uppbyggnad.
– Skolan har många traditioner av att hur undervisningen ska bedrivas, vad en skola är, hur hur skolan ska se ut. Och då kanske mobiltelefonen inte passar in i den bilden.