Med mindre än en månad kvar till valdagen uppvaktar politikerna väljarna på alla tänkbara sätt för att få deras röster.
– Det är ungefär samma strategier som inför valet 2018. Partierna använder traditionella metoder för att träffa väljare och digitala medier som Facebook och Instagram för att förmedla sina budskap och visa upp sina frontfigurer, säger Anamaria Dutceac Segesten.
Däremot är det få svenska politiker som använder Tiktok, konstaterar hon.
– Det är mycket svårare att kontrollera det som publiceras på Tiktok än i gamla sociala medier. Man kan inte styra vad som delas eller om man bara blir bortglömd.
Blandning av nya och gamla metoder
Anamaria Dutceac Segesten arbetar med ett forskningsprojekt på Lunds universitet tillsammas med en kollega på temat valkommunikation på lokal-, region- och riksnivå. Förhoppningen är att det ska blir klart före valet, åtminstone på riksnivå.
Kan du dra några slutsatser redan nu om vilken strategi som är bäst för att nå väljarna?
– Det personliga mötet har störst betydelse, speciellt på lokal nivå. Digital reklam har väldigt sällan ett direkt inverkan på hur man röstar.
Hon konstaterar dock att de flesta partier använder digitala och tryckta medier för att föra ut sitt budskap.
– Sedan träffar de väljarna på gator och torg och förklarar på djupet det som de har fått i kortformat digitalt. De blandar olika former av kommunikation och det tror jag är bra, säger Anamaria Dutceac Segesten.
Hör mer om politikernas kommunikation i klippet ovan.