Det var i förra veckan (onsdagen 14 augusti) som det började brinna i den tomma lagerlokalen intill järnvägen i Hässleholm. Värmen orsakade stora skador på kontaktledningarna och fick stålbalkar att böja sig över spåren.
Sedan dess har Trafikverkets entreprenörer jobbat dygnet runt med att reparera skadorna. Insatsen beskrivs som mycket omfattande, nästan som att bygga upp en helt ny bangård.
”Som en krigsscen”
– Jag har många år i branschen och det är det värsta jag varit med om. När jag kom hit i onsdags var det som en krigsscen, säger Patrik Malm, arbetsledare på bolaget Strukton rail.
– Det är som att man slängt ut en bomb, sedan har allt trillat ihop. I början såg man inte var trådarna gick någonstans, säger Peter Johansson, eltekniker.
Totalt har 6 000 meter signalkabel bytts ut, liksom ett flertal brandskadade slipers (balkar under spåren). Helt nya ställningar har uppförts som håller kontaktledningarna i luften.
Jobbat treskift
Efter flera intensiva dagar börjar nu arbetet att nå sitt slut. Sedan branden har personalen jobbat treskift, 30 personer i taget.
– Vi är nog alla rätt trötta tror jag, men det är roligt att se hur man kan kraftsamla så många människor på kort tid och lyckas bygga upp allting, säger Therese Klyft, arbetsledare.
Tidigare prognosen håller
Natten till onsdag bekräftade Trafikverket att Södra stambanan och Blekingebanan nu åter är öppen. För Skånebanan och Markarydsbanan är prognosen fortfarande satt till natten mot lördag. Enligt Skånetrafiken gäller den prognosen fortfarande.
Se inslaget om entreprenörernas arbete här ovan.