Foto: Stig-Åke Jönsson/TT

Gränspolisen dömer ut kontroller på tågen

Uppdaterad
Publicerad

Gränspolisen dömer ut metoden att genomföra kontroller ombord på tågen från Kastrup som ineffektiv. Lagändringar och fler poliser krävs. Dessutom kan asylsökande tvingas åka tillbaka till Danmark, uppger Michael Mattsson, chef för gränspolisen region Syd.

Under flera månader har danska och svenska regeringen diskuterat förslag för hur kontrollerna i anslutning till gränsen ska effektiviseras. När id-kontrollerna förlängdes tidigare i veckan uppgav båda statsministrarna att samtalen fortsätter under de närmsta dagarna.

Ett förslag som nämnts är att den inre gränskontrollen ska genomföras ombord på tågen från Kastrup. Svensk polis skulle i sådana fall kliva ombord på tågen på flygplatsen, för att därefter inleda kontrollen när tåget passerat till svenskt territorium vid gränsen uppe på högbron. Förhoppningen är att åtgärden ska minska tiden för uppehåll på Hyllie station.

Har fyra minuter på sig

Men gränspolisen, som genomför kontrollen, ställer en rad frågetecken till den lösningen. Michael Mattsson, chef för gränspolisen region syd, berättar att polisen redan i dag har rätt att kliva ombord på tågen på Kastrup för att sedan göra kontrollen ombord. Gränspolisen har också klockat minuter och sekunder men dömt ut metoden som ineffektiv.

– Det är fyra en halv minut som vi har på oss mellan det att vi ankommer till svensk mark på högbron, fram till dess att vi når fram till första stoppet, det vill säga Hyllie station. Det skulle inte medföra någon större effektivitet, säger Michael Mattsson.

Polispatruller på plats vid station Hyllie Foto: tig-Åke Jönsson / TT

För att göra en kontroll ombord effektiv måste först och främst två lagändringar verkställas, menar Michael Mattsson. För det första måste kontrollen kunna inledas redan på danskt territorium. För det andra måste också de civila kontrollanterna som i dag arbetar på Hyllie station få tillåtelse att operera på dansk mark.

– Vi har inte möjlighet att låta civila gränskontrollanter att åka över. Enligt Öresundsbroavtalet har de inte rätt att vara i tjänst. Det blir en väldigt tuff utmaning för polisen om inte kontrollanterna också kan åka över till Kastrup, säger Michael Mattsson.

Vad innebär det för antalet kontroller ni kan genomföra?

– Först och främst måste man bestämma sig för vilken ambitionsnivå vi ska ha. Ska den vara likadan som den är idag, då kommer vi inte klara det med de resurser vi har idag, säger Michael Mattsson.

Ni skulle behöva fler poliser?

– Ja, det gör det eftersom vi måste cirkulera ganska frekvent över bron.

Asylsökande skickas till Danmark

Även om dessa två lagändringar verkställs uppstår avgörande frågor gällande människors möjlighet att söka asyl. En person som vill söka asyl i Sverige men kontrolleras på Kastrup eller före det att tåget passerat gränsen på högbron riskerar att behöva åka tillbaka till Danmark.

Ankommande flyktingar vid Hyllie station utanför Malmö Foto: TT

– Om man genomför kontrollen från Kastrup måste man ha klarlagt vem som ska ta hand om den person som söker asyl. I min värld är vi fortfarande i Danmark, då bör den frågan vara deras, säger Michael Mattsson.

Trots att regeringarna uppger att samtal förs om eventuella lösningar har inte gränspolisen tagit del av ett underlag för hur överenskommelsen kan se ut. Michael Mattsson menar att flera faktorer måste diskuteras före dess att kontrollproceduren skulle kunna förändras.

– Jag tror att man måste inleda med att förlänga gränskontrollen under tre månader, för att därefter sätta sig ned och diskutera med Danmark hur det ska kunna utvecklas, säger Michael Mattsson.

Nästa vecka väntas regeringen fatta beslut om den inre gränskontrollen ska förlängas efter den 11 november.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.