Det är fyra år sedan Trafikverket lade fram sitt senaste förslag till utbyggnad. Sedan dess har förslaget väntat på en prövning enligt miljöbalken.
Efter den senaste kompletteringen med bulleråtgärder i januari kunde så regeringen på onsdagen anta Trafikverkets begäran.
Utbyggnaden ska ske med de nedsänkningar och den övertäckning av järnvägen som redovisats av Trafikverket, skriver miljödepartementet i ett pressmeddelande.
– Regeringens beslut innebär att kommunikationerna i södra Sverige kan förbättras avsevärt samtidigt som hänsyn tas till de boende i området. I januari i år fick vi in ett komplett underlag från Trafikverket som gjort det möjligt för oss att fatta ett beslut, säger miljöminister Lena Ek (C).
55 tåg i timman
Utbyggnaden till fyra spår innebär enligt Trafikverket att kapaciteten på stambanan kommer att öka från dagens ca 18 tåg per timme till ca 55 tåg per timme.
Samtidigt kommer det innebära utmaningar att lösa den förhöjda bullernivån som utbyggnaden innebär.
– Det är angeläget att de bullerskyddsåtgärder som nu ska vidtas utförs med en mycket hög ambitionsnivå och i nära samråd med Burlövs kommun, avslutar Lena Ek (C)
Beslutet innebär att Trafikverken nu går vidare med att utarbeta en järnvägsplan för hur bygget ska gå till. Länsstyrelsen ska sedan godkänna byggets miljökonsekvensbeskrivning.
Därefter ges allmänheten möjlighet att tycka till om spårutbyggnaden.
– Allt detta beräknas ta cirka två och ett halvt år, säger Marie Minör, projektledare på Trafikverket.
Eftersom hon inte har läst beslutet vill hon inte kommentera det ytterligare i dagsläget.
”Godtagbara bullernivåer”
Det som har fördröjt processen är framförallt regeringens krav på bullerskyddsåtgärder. Nu har Trafikverket presenterat gränsvärden som regeringen tycker är godtagbara.
– Jag hoppas att de berörda kommunerna också tycker att åtgärderna är tillräckliga, säger miljöminister Lena Ek (C)
Hon bedömer att de senaste kraven på bullerskyddsåtgärder inte kommer att fördyra projektet. Kostnaden beräknas idag till 3, 5 miljarder kronor.
– Vi är nöjda med att ha kunnat ta detta beslut. Är det någon gång man ska säga äntligen så är det väl nu, säger Lena Ek (C).
Så här ser Trafikverkets plan ut:
*Genom Arlöv läggs två nya spår i markplan väster om de två befintliga. Arlöv kommer att bli en pendlarstation där tågen stannar var tionde minut
*Sträckan förbi Åkarp kommer att sänkas ned sex meter jämfört med idag. Dessutom byggs en 400 meter lång tunnel. Tågen stannar i Åkarp lika ofta som idag.
*I Hjärup sänks rälsen 4 meter och tågen stannar som idag.
*Slutligen läggs rälsen i markplan igen när spåret passerar Flackarp.