I Helsingborgs hamn är majoriteten av de anställda i produktionen anslutna till Hamnarbetarförbundet. Stridsåtgärden här är totalstopp i arbetet mellan klockan nio och elva på onsdagsmorgonen den 23 januari.
– Vi vet att det kommer ge en kännbar effekt, det är en tid på dygnet då vi har hög aktivitet i hamnen så det kommer förskjuta hela processen, säger Rolf Lycktoft som är lokal ordförande.
Lokalt vill ingen från hamnledningen kommentera varslet men säger att man följer utvecklingen noga.
”Blockader mot övertidsarbete i hamnarna får allvarliga konsekvenser eftersom verksamheten i landets hamnar är beroende av arbete alla tider under dygnet då fartyg anländer oregelbundet på grund av faktorer som väder och vind.” skriver arbetsgivarorganisationen Sveriges hamnar på sin hemsida.
Efter flera möten under hösten 2018 om att teckna kollektivavtal, avslutades förhandlingarna den 19:e december i oenighet.
Orsaken till varslet är att facket återigen kräver ett kollektivavtal med arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar. Enligt hamnarbetarförbundet har hälften av landets hamnarbetare – de som inte är med i Transportarbetareförbundet – saknat avtal länge.
Nu aktualiseras frågan eftersom arbetsgivarsidan infört en ”utestängningspolicy” där de hävdar att förbundet inte är någon kollektivavtalspart, menar hamnarbetarförbundet.
Arbetsgivarna å sin sida menar att det redan finns ett rikstäckande kollektivavtal med LO-förbundet Transport och vill inte ha två olika avtal för samma arbete. Hamnarbetareförbundet vill nu ha ett likadant avtal som Transportarbetareförbundet har.