Han vill mota bort reklam i Lund

Uppdaterad
Publicerad

Ett förslag om färre reklamskyltar på Lunds gator upprör rejält. Påminner om Nordkorea, tycker Sveriges Kommunikationsbyråers branschorganisation.

– Det är ett olyckligt sätt att se på marknadsekonomin. Jag tror inte på att begränsa några ord. Vad är nästa steg? Är det att förbjuda människor att demonstrera. Alla människor, även näringslivet måste få uttrycka sig, säger Jessica Bjurström, Vd på Komm, Sveriges kommunikationsbyråer.

Makten över det offentliga rummet

Upprinnelsen till de starka känslorna är att kommunstyrelsen i Lund godkänt en motion från Vänsterpartiet, om att stadens reklamplatser ska bli färre och reklamen begränsas.

– Det handlar om vem som har kontroll över stadsrummet. Ska det vara de som har råd att betala, eller ska det vara lundaborna själva?, säger Mats Olsson (V), som ligger bakom motionen.

Drömmen är helt reklamfritt

Mats Olsson vill helst se att Lund blir helt reklamfritt, men förslaget han lagt handlar om att reklampelarna ska bli färre och att kommunens skyltprogram ska ta större hänsyn till hur annonseringen harmoniserar med resten av staden.

– Staden måste bli bättre på att se att det är störande att ha kebabreklam på ett korsvirkeshus från 1500-talet. Dessutom har det skett en smygande ökning av reklamspelare i staden senaste 10-15 åren. Jag vill att man slutar att förnya avtal med firmorna som har hand om reklampelarna, säger Mats Olsson.

”Förstår inte konsekvenskedjan”

Hos Sveriges Kommunikationsbyråer menar man att argumentationen från Lund tyder på okunnighet.

– Man har inte förstått hela konsekvenskedjan. Har man en liten livsmedelsaffär måste man nå ut och berätta var medborgarna kan köpa livsmedel. Får man inte annonsera, kommer inga kunder, affärerna får stänga vilket innebär att de boende i samhället inte kan bo kvar. Man måste förstå vad ett sånt här förslag får för effekter. Ytterst är det en utbildnings- och kunskapsfråga säger Jessica Bjurström.

Jämför med Nordkorea

Känner du till andra kommuner som har velat begränsa reklam i staden?

– Förutom Nordkorea och gamla öststatsländer känner jag inte till någon, säger Jessica Bjurström.

Reklamfri Citytunnel

Mats Olsson lyfter fram Citytunneln i Malmö som ett bra exempel på reklamfri plats.

– När Citytunneln blev klar tog man ett politiskt beslut om att inte ha reklam där. Det är bland annat det som gör att Citytunneln är så vacker och har den här katedralliknande känslan.

Befängd jämförelse

Han tycker att det är befängt att jämföra hans förslag med en diktatur som Nordkorea.

– Vill man likställa demokratiska beslut med Nordkorea? Det går inte att ta på allvar. Det får stå för henne säger Mats Olsson.

Förslaget om begränsad reklam i Lund kommer att tas upp i kommunfullmäktige den 18 december alternativt den 29 januari.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.