På parkeringen utanför Sjöbohems kontor står en ovanlig byggnad.
– Många tror att det är en skulptur, men det är faktiskt ett vindkraftverk, berättar Kent Tillberg.
Det vertikala vindkraftverket är inte lika kraftfullt som ett ”vanligt” vindkraftverk – å andra sidan är det helt tyst och producerar el även vid mycket svag vind.
Helt fossilfri vätgas
Det är vindkraftverket och solcellerna på kontorets tak som förser huset med både el och värme. Överskottet en solig och blåsig dag, blir till helt fossilfri så kallad grön vätgas.
- Överskottet använder vi när vi inte får nån energi från sol eller vind på natten och på vintern, men längre fram är det meningen att vi ska köra våra egna fordon på vätgas, säger Kent Tillberg.
Vätgasen produceras i anläggningen inne i huset och förvaras i en stor tank på tomten. Totalt har hela anläggningen kostat åtta miljoner.
– Vi räknade med att anläggningen skulle betala sig på tio år, men då kostade elen cirka 50 öre per kilowattimme, säger Kent Tillberg.
Sedan dess har som bekant elpriset rustar i höjden och anläggningen kommer att ha betalat sig betydligt fortare.
Oro för explosionsrisk
Den vanligaste kritiken mot vätgas är att en del av energiinnehållet försvinner när elen omvandlas till vätgas.
– Å andra sidan är värme en biprodukt som kan användas för att värma upp huset, säger Kent Tillberg.
Det finns också en oro för att vätgasen skulle kunna explodera.
– Man ska alltid vara försiktig med gas, men vätgas är inte värre än andra gaser. Vi använder både naturgas och gasol idag och det är samma typ av risker, säger Kent Tillberg.
Se mer i klippet ovan.
Fakta om AB Sjöbohems vätgasdrivna hus:
Fullt utbyggd kommer anläggningen att bestå av ett vindkraftverk och drygt 800 solpaneler. Vätgasen bildas i en elektrolysör där vatten spjälkas till syrgas och vätgas med hjälp av elen från sol och vind.
Vätgasen lagras i en tank som rymmer 57 kilo vätgas och som kan omvandlas till 800 kWh el igen. Det görs i en bränslecell när man tillför luft. Ut kommer el, vatten och värme. Anläggningen har en lagringskapacitet på 3 000 kWh el och 3 000 kWh värme.
Med 57 kilo vätgas kan man också köra 570 mil med en vätgasdriven bil.