– Det vi kan förvänta oss är en kilometer elväg, 500 meter på ena hållet och sedan 500 meter åt andra hållet, säger Per Löfberg, projektledare på Innovation Skåne.
Laddas i rörelse
Det är en typ av skena från elvägsprojektet i Örtofta, som nu alltså planeras att testas även i Lund. Strömmen aktiveras när en så kallad avtagare under fordonet fälls ned och nuddar skenan.
– Det handlar om att ladda fordon medan de är i rörelse eller står stilla, säger Per Löfberg.
Flera elvägsprojekt pågår i Sverige för att Trafikverket ska skaffa sig mer kunskap inför framtiden då det kommer krävas fossilfria bränslen. Men elvägen i Lund sticker ut eftersom den bara är strömförande under själva fordonet och fungerar då även i stadsmiljö.
– Vi strömsätter bara en liten bit i taget så är allt säkert både framför och bakom, så är allting säkert både framför och bakom för både cyklister och gående.
Kan ni garantera säkerheten?
– Absolut, och vi kommer inte lägga ut något som inte är hundra procent testat.
En kilometer elväg på Getingevägen är dyrt, och projektet beräknas att kosta 75 miljoner kronor. Nu väntar man på ett godkännande från Trafikverket, och får man grönt ljus så kan halva elvägen finnas på plats nästa vinter.