Här bärgas det kapsejsade danska fartyget

Uppdaterad
Publicerad

Efter flera förseningar vändes det danska kapsejsade danska fartyget Karin Høj under fredagen utanför Simrishamn.

– Allt har gått enligt plan så vi är nöjda, säger John Månsson från Kustbevakningen.

Redan vid midnatt, natten mot fredag, inleddes arbetet med att bärga fartyget.

John Månsson berättar att man först såg till att det inte läckte någon dieselolja. Sedan tog man upp Karin Høj till ytan där man vände henne och pumpade ut vattnet.

Fartygsolyckan utanför Ystad

På vattenytan intill fartyget syns en mindre mängd olja. Det går nästan inte att undvika att lite spills när man vänder på det, skriver Kustbevakningen i ett pressmeddelande.

Besättningsman fortfarande saknad

På uppdrag av åklagaren gick Kustbevakningen ombord för att utföra vissa utredningsåtgärder. Man har även letat efter den besättningsman som fortfarande saknas – personen hittades dock inte.

Nu återstår att transportera Karin Høj till Danmark.

– Vi kommer att följa bredvid så länge den är på svenskt vatten, säger John Månsson från Kustbevakningen.

Arbetet med vändningen och bärgningen har dragit ut på tiden av flera orsaker, bland annat blev den danska pråm som skulle genomföra vändningen försenad på grund av väderomständigheter.

Se bärgningen av fartyget i klippet högst upp i artikeln.

En häktad

Det var under natten mot måndag som det skedde en kollision mellan det danska fartyget och det brittiska fartyget Scot Carrier mellan Ystad och Bornholm.

En besättningsmedlem från det brittiska fartyget häktades under torsdagen misstänkt för grov vårdslöshet i sjötrafik, grovt sjöfylleri och grovt vållande till annans död. Ytterligare en besättningsmedlem från Scot Carrier är misstänkt för grovt sjöfylleri.

En besättningsman på Karin Høj har hittats död och en saknas ännu.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Fartygsolyckan utanför Ystad

Mer i ämnet