Redan vid midnatt, natten mot fredag, inleddes arbetet med att bärga fartyget.
John Månsson berättar att man först såg till att det inte läckte någon dieselolja. Sedan tog man upp Karin Høj till ytan där man vände henne och pumpade ut vattnet.
På vattenytan intill fartyget syns en mindre mängd olja. Det går nästan inte att undvika att lite spills när man vänder på det, skriver Kustbevakningen i ett pressmeddelande.
Besättningsman fortfarande saknad
På uppdrag av åklagaren gick Kustbevakningen ombord för att utföra vissa utredningsåtgärder. Man har även letat efter den besättningsman som fortfarande saknas – personen hittades dock inte.
Nu återstår att transportera Karin Høj till Danmark.
– Vi kommer att följa bredvid så länge den är på svenskt vatten, säger John Månsson från Kustbevakningen.
Arbetet med vändningen och bärgningen har dragit ut på tiden av flera orsaker, bland annat blev den danska pråm som skulle genomföra vändningen försenad på grund av väderomständigheter.
Se bärgningen av fartyget i klippet högst upp i artikeln.
En häktad
Det var under natten mot måndag som det skedde en kollision mellan det danska fartyget och det brittiska fartyget Scot Carrier mellan Ystad och Bornholm.
En besättningsmedlem från det brittiska fartyget häktades under torsdagen misstänkt för grov vårdslöshet i sjötrafik, grovt sjöfylleri och grovt vållande till annans död. Ytterligare en besättningsmedlem från Scot Carrier är misstänkt för grovt sjöfylleri.
En besättningsman på Karin Høj har hittats död och en saknas ännu.