Riksrevisionens granskning, som publicerades på torsdagen, visar att larmcentralen inte nått målet de senaste tio åren.
Antalet svarstider på över tre minuter ökar, vilket enligt SOS Alarms egna bedömningar kan utgöra risk för patienten.
Svarstiderna varierar också beroende på var i Sverige man bor. Under 2022 tog svaren längst tid på Gotland, med 30,9 sekunder som medelsvarstid. I Skåne var det 28,1 sekunder, vilket är bland de längsta svarstiderna i landet.
Ansvaret otydligt
Bristande och outvecklad styrning har gjort larmcentralens ineffektiv, enligt Riksrevisionen.
I dag saknas skrivningar om SOS Alarm i lagen. Riksrevisionen efterlyser ett lagförslag, som gör ansvar, roller och skyldigheter tydliga.
– Att det inte finns någon särskild författningsreglering av denna samhällsviktiga funktion är anmärkningsvärt, säger riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande.
Anställt 350 personer
SOS Alarms vd Madeleine Raukas tycker att granskning av verksamheten är bra.
Hon säger att hon påbörjade ett förändringsarbete, när hon tillträdde förra hösten. De senaste tre månaderna har svarstiderna legat strax under målet på åtta sekunder, hävdar hon. En av anledningarna till att svarstiderna förbättrats är att företaget anställt över 350 nya medarbetare och att personalomsättningen minskat.
– Vi har sedan förra året förbättrat våra svarstider med nästan 60 procent mot föregående år, vilket är en avsevärd skillnad, säger Madeleine Raukas.
Länen med längst Medelsvarstid 2022
- Gotland: 30,9 sekunder
- Kalmar: 28,5 sekunder
- Stockholm: 28,4 sekunder
- Skåne och Blekinge: 28,1 sekunder
- Västerbotten: 27,6 sekunder
- Jönköping: 27.5 sekunder
- Kronoberg: 27,3 sekunder
- Östergötland: 27,2 sekunder
- Jämtland: 26,6 sekunder
- Halland: 26,3 sekunder