Det är regeringen som beställt rapporten – och den är dyster läsning. I den kan man läsa att Öresundsinstitutet beräknar kostnaden för den ökade restiden till 152 miljoner för första halvåret i år.
– Det handlar om att resandet går ner och det innebär ju förluster, säger Peter Cavala som är samhällsbyggnadsdirektör på Länsstyrelsen i Skåne.
– Det handlar också om andra samhällspolitiska kostnader.
Längre restid
ID-kontrollerna har gjort att restiden för den som pendlar mellan Sverige och Danmark har ökat. Tidigare tog det 35 minuter att åka från Köpenhamn till Malmö. Idag kan det ta upp till 75 minuter. Alltfler tycker inte det är värt det att jobba i Danmark. Danska arbetsgivare uppger att de har fått allt svårare att rekrytera och behålla svensk personal, trots att en del satt in egna bussar, betalar broavgiften och justerar medarbetarnas arbetstider.
Den ökade restiden gör att antalet jobb på den danska sidan som kan nås med en timmes pendling har minskat med flera hundra tusen. Och det här är något som drabbar främst kvinnor och unga. Det är de som åker mest tåg och för just många unga har jobben i Danmark varit steget ut på arbetsmarknaden.
Minskat resande
För tågbolagen så innebär det här att resandet minskar istället för ökar. Förra året så ökade antalet resenärer med 3,3 procent. I år hade Skånetrafiken och DSB räknat med en fortsatt ökning på 5 procent. Istället så minskade resandet med 15 procent under det första halvåret med kontroller.
Även resorna till och från Kastrup påverkas av kontrollerna. Ikeas anställda i Malmö, Helsingborg och Älmhult gör tillsammans drygt 65 000 resor till eller från Kastrup. I rapporten kan man läsa att företaget tycker att det blivit ”pressat, osäkert och stökigt att ta sig till och från flygplatsen”. Sony Mobile rapporterar att de fått reaktioner från utländska medarbetare ”som fått ett dåligt första intryck av Sverige på grund av ID- och gränskontrollerna.”
I rapporten säger också Region Skåne att fortsatta gräns- och id-kontroller ”riskerar att kasta bort 15 års Öresundsintegration”.