När den byggdes på 1800-talet var det en järnvägsövergång bland alla andra på det svenska järnvägsnätet. Men sedan dess har mycket hänt. Åkarp har växt, tågtrafiken har mångdubblats, hastigheterna har ökat dramatiskt och säkerhetkraven har blivit helt andra. Resultatet har blivit att bommarna på Alnarpsvägensom förbinder södra Åkarp med norra har varit fällda i upp till 45 minuter per timma. Och därför har varit i stort sett ständiga köer på platsen.
– Det är en få återstående plankorsningar som vi har kvar på järnvägsnätet, säger Kristofer Söderberg, biträdande projektledare på Trafikverket.
Få lär därför sörja att man i eftermiddag stängde av vägen och i stället släppte på trafiken över en ny, tillfällig bro på Gränsvägen. Bygget är en del av fyrspårsdragningen genom Åkarp. Händelsen kommer att firas med en ceremoni arrangerad av Trafikverket och Burlövs kommun på söndag.
– Då får alla en chans att plocka med sig en bit av bommarna som minne, berättar Kristofer Söderberg.