Regn gör Malmörondell glashal – Jacob kraschade med motorcykeln

Uppdaterad
Publicerad

Jacob Sundblad kraschade förra året med sin motorcykel i Spillepengsrondellen i Malmö. Mätningar visar att vid blött väglag motsvarar friktionen ishalka.

– Jag är glad att det inte kom en lastbil, säger Jacob Sundblad.

Det var i augusti 2021 som olyckan var framme. Jacob Sundblad skulle svänga ut i Spillepengsrondellen i Malmö när han tappade kontrollen över sin motorcykel.

– När jag kommer in i rondellen känner jag att det börjar att släppa för båda hjulen. Så jag börjar kasa in i den andra vägbanan samtidigt som motorcykeln försvinner och hamnar i ett räcke, säger han.

Gatukontoret: ”Kunde inte se något avvikande”

Den 26 april genomförde företaget Roadfricton, på uppdrag av Sveriges Motorcyklister, en mätning i rondellen.

– Det vi kunde konstatera var att vid vid blöt vägbana motsvarade friktionsnivåerna i rondellen ishalka, säger Cristofer Rahm, friktionstekniker, till SVT Nyheter Skåne.

Men på Malmö stad, som ansvarar för rondellen, har de inte fått in uppgifter som tyder på att rondellen skulle vara särskilt olycksdrabbad.

– När den här olyckan skedde var vår entreprenör på platsen, men kunde inte se något avvikande, säger Pernilla Linde, sektionschef på fastighets- och gatukontoret på Malmö stad.

Vill göra ny mätning

Trots att friktionsvärdet skickades in till Malmö stad vill gatukontoret göra en ny egen mätning av vägbanan.

– Vi kommer nu göra en ny mätning av friktionen. Sen kommer vi se över om det behövs någon skyltning eller åtgärd på platsen, säger Pernilla Linde.

Jacob Sundblad vill nu varna andra som kör motorcykel i rondellen och säger att olyckan har påverkat honom.

– Man blir lite orolig. Jag har familj, men det finns mer att göra på våra vägar innan jag skulle överväga att sluta, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.