Det är runt hälften av Skånetrafikens kunder som använder mobilappen som betalningsmetod. Men Skånetrafiken tror att det antalet kommer att öka, speciellt när Jojo-kortet försvinner.
– Vi vill förenkla för våra kunder, man har alltid med sig sin mobil – det blir som att man har en biljettautomat i fickan. Det kommer nog att vara vissa som saknar ett kort, men ungefär hälften av kunderna har redan börjat använda appen och det är nog många som ser fördelarna med den, säger Camilla Bunke, försäljningschef på Skånetrafiken.
Blandade åsikter
Stellan Hökfelt reser inom Malmö och använder då sitt Jojo-kort. Han tycker att det är tråkigt att kortet ska försvinna:
– Jag hörde det, och det låter lite trist för då blir man så knuten till telefonen. Jojo-kortet är ett sätt att slippa telefonen ibland och det är skönt, säger han.
Men det är inte alla som håller med. Sahar Abdulrahman är även hon resenär i Malmö och för henne spelar det ingen större roll att Jojo-kortet tas bort.
– Jag har det ändå på appen, så det spelar ingen roll. Men man kan bli orolig för att batteritiden tar slut, så man behöver köpa en power-bank, säger hon.
Rabatten försvinner
Jojo-korten hade tio procent rabatt, en rabatt som nu försvinner. I stället kommer priserna att vara samma oavsett hur man väljer att köpa sin biljett.
För de grupper som inte har möjlighet att använda telefon erbjuds ett ersättningskort och i december kommer man även att kunna använda sitt kontaktlösa betalkort på Malmös stadsbussar. Biljetter går fortsatt att köpa i kundcenter, automater och återförsäljare.